Fem unga. Unglitterär antologi.
Erik Asklund. Josef Kjellgren. Artur Lundkvist.
Harry Martinson. Gustav Sandgren.
Stockholm, Albert Bonniers förlag, 1929. 8:o. 152 s.
Enkelt grönt klotband, ryggen med titel och en liten
fransk lilja i guld, dek. omslagen medbundna. Proveniens:
Erik Asklund, med hans exlibris och dedikationer från
samtliga antologister - även från Asklund själv (»till
mig vänligen från erik asklund»).
Frånsett Martinsons tycks dedikationerna vara skrivna
vid ett och samma tillfälle. Var och en har skrivit i
anslutning till det egna avsnittet i boken och inklistrade
tidningsurklipp porträtterar fyra av de fem, kanske vid
en intervju eller ett gemensamt framträdande
då inte Martinson var närvarande.
»Clemenceau och Den Danska Limpan; minns du sommarens
vallfärd utefter Europas dammiga vägar. 1929. det var året.
det var sommaren! det var hösten. det var denna bok!!! Kjellgren» (s. 33).
»Dessa sidor: Jazzens visor från en blek höst - glada synder -
så länge de är unga! Artur Lundkvist» (s. 57). Rubrik svagt
tillagd i blyerts på s. 77: »Hus.»
»En enda dygd lär man jag vet: Förmätenhet! / Vet:
Lyckan är de svagas arvedel. Grip smärtan hel! / För dig allen
är blick från bergens krön. Din enda lön! / Gustav Sandgren» (s. 117).
»Jag tror inte på Jesus. Harry Martinson» (s. 85).
Martinson-avsnittet upptar sid. 85-115 och innehåller
11 poem och prosadikter. Han var bosatt i Ösmo med Moa
och besökte inte Stockholm alltför ofta. Säkert saknades
han vid flera av de uppläsningsaftnar som de övriga i
gruppen genomförde vid denna tid, ibland tillsammans med
andra författare. Alf Henrikson (se nästa nr) har berättat
att Martinsons Stockholmsbesök var »något av en händelse,
ivrigt efterlängtad och girigt utnyttjad».
Josef Kjellgren anspelar i sin dedikation på den resa han
och barndomsvännen Asklund gjorde tillsammans genom Europa
sommaren 1929. Målet var Paris, där de tillbringade en
månad och logerade hos Eyvind Johnson som var bosatt i
S:t Leu utanför staden. Asklund glömde inte »sommarens vallfärd»
utan berättar om den i sin minnesbok Ynglingaresan (1941),
där både Clemenceau och den danska limpan får sin förklaring.
Limpan var ett stort och med tiden allt hårdare danskt
bröd som de två släpade »genom halva Europa» som matsäck.
Clemenceau var i denna historia en herrelös hund »med
tigeransikte och melankoliska ögon» som anslöt sig till
de två vandrarna på vägen genom Danmark. Han vägrade äta av
Den Danska Limpan och gav sig av då utdelningen i matväg var så ringa.
Antologin fanns i bokhandeln 6 november 1929, knappt sex veckor
efter Martinsons debut med Spökskepp. Upplagan var 2000
exemplar. Det berömda omslaget utfördes i Bonniers ateljé
efter en skiss av Erik Asklund; kanske hade det i någon mån
påverkats av den amerikanske konstnären Charles Demuths
(1883-1935) målning »Figure five in gold» från 1928, i sin
tur inspirerad av siffran 5 i guld på en röd brandbil.
Ingen tvekan råder om att Artur Lundkvist var den drivande
kraften bakom Fem unga, men huruvida gruppen var tämligen
slumpmässigt sammansatt av vänner i författarkretsen som
råkade finnas på plats vid en given tidpunkt, eller var
resultatet av en mer genomtänkt plan, har diskuterats.
Lundkvist hade imponerats av sammanhållningen kring
modernisttidskriften Quosego i Finland. Han kände ett starkt
behov av kontakt och sammanhållning mellan de unga författarna
och var 1928-29 rastlöst verksam för att få en gruppmanifestation till stånd.
De unga författare som skulle skriva in sig i den svenska
litteraturhistorien som »fem unga» var delvis redan bekanta
genom brevväxling, men träffades första gången i Stockholm
hösten 1929, sammankallade av Lundkvist. Huruvida det var i
augusti strax innan Fem unga antogs för utgivning, som är Erik
Asklunds egen minnesbild, eller i september strax därefter,
vilket är resultatet av Kjell Espmarks forskning om Artur
Lundkvist, är numera svårt att veta säkert. Asklund ger sin
bild av det första mötet i »Det lyriska kaféet» i Den unge
Harry Martinson (1954). De fem strålade samman från olika
håll i staden, Martinson kom i sällskap med Lundkvist, Asklund
själv med gamle vännen och reskamraten Kjellgren, och senare
på dagen anslöt Sandgren, »lantlig och en smula fördrömd».
Till slut hamnade gruppen på kaféet Kaiserhof vid Norrlandsgatan,
där Martinson snart fängslade de nya vännerna med diktläsning
och berättelser. Efter att antologin antagits av Bonniers
fördelade Lundkvist honoraret vid en middag på Surbrunnskällaren.
Harry »införskaffades» från Ösmo för tillfället och
skall ha sett till att kvällen slutade på bio.
Även antologisterna Lundkvist och Sandgren har givit sina
minnesbilder av Harry Martinson i samma vänbok 1954, men Josef
Kjellgren var då borta sedan flera år. Inte minst Sandgrens
kåseri är varmt underhållande och sällan uppmärksammat,
»Att skratta med Harry».
(Nr 37 i katalogen "Harry Martinson 1904-1978",
utgiven jubileumsåret 2004.
Katalogen i sin helhet:
Harry Martinson 1904-1978. 792 kB.
Prislista till katalogen. 398 kB.)